Motivation er det helt store buzzword når det kommer til træning, og det er også alt afgørende for om man får trænet og når sine mål. Uden motivation er man ligesom dem der laver nytårsfortsæt, og melder sig ind i Fitness World for at dukke op 2 gange i januar og så ikke være der igen før næste nytår.

Skab “The event”

Motivation hænger for mig uløseligt sammen med målsætning. Manden bag Training For Warriors, Martin Rooney forklarede det perfekt:
Forestil dig en bokser, han skaber “The event”. Han booker en boksekamp x måneder ude i fremtiden. Så er han motiveret til at træne, for han ved at hvis han ikke træner til den kamp, så får han røvfuld.

Samtidig skal du virkelig overveje hvad “The event” skal være. Det behøver selvfølgelig være en boksekamp. Men det er også vigtigt at du sætter den rigtige målsætning, af de rigtige årsager.

Det duer ikke du siger “Så tilmelder jeg mig et halvmarathon, for det løber alle de andre også”. Så går der ikke mere end 1-2 mdr, så har du opgivet det igen.
Du skal sige “Jeg tilmelder mig et halvmarathon, fordi jeg altid har drømt om at løbe et halvmarathon”.
Forskellen er, at du skal finde en målsætning som du VIRKELIG at lyst til, og ikke bare fordi andre gør det eller andre forventer det af dig.
Hvis du ikke VIRKELIG har lyst til det, så er det den forkerte målsætning du har valgt, og så kan du lige så godt lade være.

Det kan selvfølgelig være mange forskellige typer målsætninger:

– Gennemfør et løb
– Tab x kilo fedt
– Løft x kilo
– Pas en bestemt str. Tøj
– whatever 😀

Det vigtige er bare at de alle er S:M:A:R:T

Specielt den del med at være specifik, realistisk og tidsbestemt er vigtigt. Undervejs kan du jo lave forskellige små delmål, så der er lidt at fejre undervejs. Og HUSK at fejre de små succesoplevelser, ellers bliver det hurtigt for surt.

Erfaringsmæssigt er det også en rigtig god ide at lave status undervejs. Det kan være i form at billeder, eller en træningslog eller fedtprocentmåling. Det er en langsom proces, og det er langt nemmere at se hvis du måler det.

Et eks kan være mit løbe program. Der indtaster jeg alle løbeture, en slags dagbog så jeg kan følge mine fremskridt, kilometer, vægt osv.: https://docs.google.com/spreadsheets/d/15PWmydCeTQzMOXKc0Xh9Qq6IcLDGYMzxGQoQqw6040c/edit?usp=sharing

Hvad motiverer mig?

Jeg bruger altid samme fremgangsmåde i min træning, ellers kan jeg simpelthen ikke motivere mig. Så gør det jo ingen forskel om jeg lige springer en træning over eller ej.

Så for mig har det været vigtigt at tilmelde mig OCR World Championship – 24 hours Enduro, og købe flybilletten. Så er der ikke nogen vej tilbage, jeg har skabt “The event” for mig selv. Og så var jeg på landsdækkende TV og fortælle om det, så fanger bordet altså! 😀

Men et mål 6 mdr ude i fremtiden kan godt virke lidt uoverskueligt. Jeg har derfor lavet forskellige delmål, og fundet de ting der motiverer mig. Fx har jeg tilmeldt mig Berlin Halvmarathon til April. Det passer ind i mit løbeprogram, og det er trodsalt sjovere at løbe 21 km sammen med 30.000 mennesker i Berlin, end i regnvejr rundt om Damhussøen 😉

Nyt gear er altid en motivationsfaktor, man må ALDRIG gå ned på gear. Så et nyt pulsur og en ny racercykel, samt nye løbesko. Så er jeg vist klar!

Samtidig løber jeg intervaller sammen med Student Runners fra Sparta. Det er altid sjovere at løbetræne med andre, og man bliver bare presset mere, når man løber sammen med andre. Det er også med til at hjælpe mig med at komme afsted.

Et lille simpelt trick jeg har lært, er også at pakke træningstasken aftenen før. Så du bare skal snuppe den på vejen ud af døren. Så behøver du ikke overvinde alle de dårlige undskyldninger om morgenen, beslutningen er allerede taget. Det er langt nemmere at komme afsted.

Og så er det noget så simpelt som at poste et træningsbillede på Instagram. Det virker dumt, jeg hader virkelig den “selvpromoverende” del i det. MEN, omvendt så ved jeg at dem der følger mig “holder øje”. Dvs jeg er jo nødt til at træne, så jeg kan poste et træningsbillede… Ellers ved de at jeg slacker. Jeg ved at det er dumt, men “Whatever works” 😀

Men den største motivation er uden tvivl, at jeg bedre jeg klarer mig og jo længere jeg løber, desto flere penge indsamler jeg til Børnecancerfonden. Det er derfor jeg gør det, det er det som trækker mig ud i kulden og løbe, det er det der overbeviser mig om lidt at snuppe en runde mere.

Vil du hjælpe mig med at øge motivationen og samtidig støtte det gode formål? DU kan hjælpe med at gøre en forskel her: https://indsamling.boernecancerfonden.dk/fundraisers/fundracers-lobforensag-24-timers-forhindringslob


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *